>

Już oficjalnie – Intel zapowiedział karty graficzne Arc Pro do stacji roboczych

Intel powoli wkracza na rynek ze swoimi autorskimi, zewnętrznymi układami graficznymi z rodziny Arc Alchemist – tym razem koncern potwierdził nadchodzący debiut GPU przeznaczonych do stacji roboczych. Mowa o linii Arc Pro, która pojawi się zarówno w pecetach, jak i laptopach.

Czas na konkurencję dla układów z rodziny Nvidia Quadro – Intel oficjalnie zapowiedział debiut trzech układów graficznych przeznaczonych do montażu w stacjach roboczych. Jeden z nich – Arc Pro A30M – pojawi się tylko w laptopach, a modele Arc Pro A40 i A50 trafią do komputerów stacjonarnych.

Choć Intel nie zdradził zbyt wiele na temat ich specyfikacji technicznej, to bardzo prawdopodobnie wyglądające dane pojawiły się w sieci. Oczywiście najsłabszym ogniwem będzie układ mobilny Intel Arc Pro A30M, ma on zostać wyposażony w osiem rdzeni Xe i 4 GB pamięci graficznej GDDR6, a także zagwarantuje obsługę czterech zewnętrznych wyświetlaczy. Jego wydajność maksymalna ma sięgnąć 3,5 TFLOP, a TDP będzie wahać się pomiędzy 35 a 50W.

fot. Intel

Pozostałe dwie propozycje są bliźniaczo podobne pod względem architektury – zarówno Arc Pro A40, jak i A50 zaoferują nam 8 rdzeni X3, 6 GB pamięci graficznej GDDR6 oraz 4 złącza mini-DisplayPort 1.4. Różnicę stanowi jednak TDP (A40 – 50W, A50 – 75W), co oczywiście w sposób bezpośredni przekłada się na wydajność.

Według nieoficjalnych danych ta w przypadku modelu A40 ma oscylować wokół 3,5 TFLOP, natomiast osiągi modelu A50 mają być znacznie większe – są one szacowane na 4,8 TFLOP.

Obydwa desktopowe modele są zaprojektowane pod kątem miniPC – wskazuje na to chociażby zatsosowanie złącz mini-DisplayPort. Warto jednak pamiętać, że Arc Pro A40 to karta jednoslotowa, natomiast model A50 zajmie dwa wolne sloty.

Obsługa maszynowego uczenia i ray tracingu

A co, jeśli chodzi o możliwości tych GPU? Intel zapewnia wsparcie sprzętowe dla technologii ray tracingu, a także spory wachlarz opcji związanych z maszynowym uczeniem się. Nie zabraknie także sprzętowego dekodowania AV1.

fot. Intel

Intel zamierza także zapewnić szeroki wachlarz certyfikatów od producentów popularnego oprogramowania związanego z produkcją, architekturą czy designem. Karty mają być także odpowiednio zoptymalizowane pod kątem popularnego narzędzia do tworzenia grafiki 3D, czyli Blendera. Układy sprawnie obsłużą także biblioteki oneAPI Rendering Toolkit, dostępne w formule open source.

Kiedy odbędzie się faktyczny debiut tych GPU? Intel zapowiada, że pierwsze laptopy i komputery stacjonarne z układami Intel Arc Pro mają trafić do sprzedaży już pod koniec tego roku. Warto jednak wziąć te zapowiedzi w szeroki nawias, bowiem przypominam, że nadal czekamy na europejski debiut układów Intel Arc przeznaczonych dla graczy.

źródło

Amadeusz Cyganek