Trend wymiany samochodów na elektryczne na razie niekoniecznie dotyczy Polaków – według najnowszych danych agencji CARFAX, rodzimi kierowcy są bardzo przywiązani do pojazdów z silnikami Diesla. Nie zaskakuje także lider w segmencie samochodów z silnikami hybrydowymi.
Polacy jeżdżą coraz nowszymi samochodami? To mit, który bardzo szybko weryfikują najnowsze dane agencji CARFAX. Średni wiek przeciętnego używanego auta rodzinnego w Polsce to 15 lat. Odsetek samochodów importowanych w tym segmencie to 58 proc., a tylko 16 proc. pozostaje w posiadaniu pierwszego właściciela.
15-letni diesel i 240 tys. przebiegu to typowe auto rodzinne
Średni przebieg w przypadku samochodów z segmentu rodzinnego jest nieco wyższy niż ogólna średnia, wynosi 241 tys. kilometrów (w porównaniu do 220 tys. kilometrów wśród ogółu aut używanych). W historii 43 proc. odnotowano uszkodzenia, a w 79 proc. to kwestie związane z ryzykiem, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem (np. nietypowe wskazania licznika).
Najpopularniejsze pojazdy wśród używanych samochodów rodzinnych to bardzo znane i cenione od lat modele. Trudno tutaj szukać jakichkolwiek niespodzianek:
- Volkswagen Passat – 17 proc.; średnio 19 lat i 305 tys. kilometrów przebiegu;
- Opel Astra – 16 proc.; średnio 18 lat i 222 tys. kilometrów przebiegu;
- Audi A4 – 14 proc.; średnio 19 lat i 293 tys. kilometrów przebiegu;
- Skoda Octavia – 12 proc.; średnio 13 lat i 245 tys. kilometrów przebiegu;
- Toyota Corolla – 8 proc.; średnio 12 lat i 178 tys. kilometrów przebiegu.
Co ważne, jak wynika z bazy danych zawierających 23 mln używanych samochodów w Polsce, aż 48 proc. pojazdów z segmentu aut rodzinnych w Polsce stanowią diesle. W przypadku ogółu używanych aut odsetek wynosi 37 proc. i ustępuje pojazdom z napędem benzynowym – 45 proc. Hybrydy stanowią 6 proc. (ogółem – 5 proc.).
Wśród hybryd król jest jeden
Jeśli chodzi o samochody z napędem hybrydowym, przeciętna używana hybryda z segmentu aut rodzinnych ma z kolei nieco ponad dwa lata i 66 tys. kilometrów przebiegu. Uwagę zwraca fakt, że co trzecia ma w swojej historii odnotowane uszkodzenia. Z importu pochodzi zaledwie 4 proc., a aż 76 proc. pozostaje własnością pierwszego właściciela.
Także i w tym wypadku lista najpopularniejszych pojazdów hybrydowych nie zaskakuje – na dwóch pierwszych miejscach znajdziemy pojazdy Toyoty:
- Toyota Corolla – 44 proc., średni wiek: 2 lata;
- Toyota RAV4 – 23 proc., średni wiek: 3 lata;
- Hyundai Tucson – 8 proc., średni wiek: 2 lata;
- Kia Sportage – 6 proc., średni wiek: 1 rok;
- Audi A4 – 5 proc., średni wiek: 3 lata.
źródło: CARFAX
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.
Dodaj komentarz