Ten system istnieje już od kilku dekad. Na przestrzeni lat udowodnił, że jest prawdziwym partnerem kierowców, który pomaga im niezależnie od warunków panujących na drodze. Chętni znajdą go tylko u jednej marki.
System quattro od ponad czterech dekad stanowi jeden z kluczowych elementów technologii Audi. Początkowo napęd na cztery koła został opracowany z myślą o motorsporcie, a dopiero potem zaadaptowano go do samochodów produkcyjnych. Od tamtej pory producent regularnie go rozwija. Coś, co jest jego dużym wyróżnikiem to fakt, iż dobrze radzi on sobie w zróżnicowanych warunkach.
Oto system, który kochają kierowcy
Obecnie quattro funkcjonuje jako zintegrowany system rozdziału momentu obrotowego pomiędzy osiami. Wyróżnia go szybka reakcja na zmiany przyczepności oraz płynne działanie, które nie wymaga ingerencji kierowcy. W efekcie samochód zachowuje stabilność zarówno na suchej nawierzchni, jak i w sytuacjach o ograniczonej przyczepności.
W odróżnieniu od niektórych układów konkurencyjnych, quattro działa w sposób predykcyjny, analizując warunki i dostosowując rozkład napędu jeszcze przed utratą trakcji. System ma zapewniać przewidywalne prowadzenie i zrównoważone rozłożenie sił, co ma zwiększać precyzję podczas jazdy.
Jesień stanowi naturalny sprawdzian dla tego typu technologii. Mokre liście, błoto czy opady deszczu zwiększają ryzyko poślizgu, dlatego stabilność napędu na cztery koła zyskuje na znaczeniu. Quattro w takim wypadku przychodzi z pomocą – dzięki niemu kierowca nie czuje walki z nawierzchnią. Auto nie wymaga korekt i prowadzi się bardzo płynnie.
Quattro na dobre zagościło w szeregach Audi
System występuje w różnych wariantach, dopasowanych do charakteru poszczególnych modeli Audi. W wersji quattro ultra możliwe jest czasowe odłączenie napędu na tylną oś w celu poprawy efektywności paliwowej. W samochodach elektrycznych, takich jak Audi Q4 e-tron, napęd realizowany jest przez silniki elektryczne umieszczone na obu osiach, reagujące natychmiast na polecenia kierowcy.
W modelach sportowych, m.in. RS 6 Avant czy RS e-tron GT, quattro współpracuje z systemem torque vectoring, który rozdziela moment obrotowy pomiędzy koła jednej osi. Obecność napędu quattro obejmuje większość gamy Audi – od kompaktowych A3 i Q3, przez limuzyny A6 i A7, po SUV-y Q5, Q7 i Q8 oraz modele z linii RS.
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.










Dodaj komentarz