>
Kategorie: LongformSonyTablety

Sony nie chce tabletu, ale musi?

Od momentu premiery Apple iPada wielu producentów sprzętów elektronicznych chce mieć własne tablety. Firmy takie jak Samsung, HP, Dell, Acer, Asus, MSI, Toshiba i Lenovo pracują nad własnymi wersjami konkurentów 9.7-calowego gadżetu z logiem nadgryzionego jabłka. Co jednak z Sony? Japoński gigant od samego początku swoistego boomu na tablety jest bardzo wstrzemięźliwy w tej kwestii.

Osoby, które regularnie monitorują rynek komputerów mobilnych nie powinny być tym faktem zaskoczone. Przecież Sony jako jeden z ostatnich producentów komputerowych zadebiutował w segmencie netbooków. Firma upierała się przy tej okazji, że nie zamierza wypuszczać do sprzedaży kolejnego produktu typu „wszyscy mają, my też chcemy”, a zaprezentować coś innowacyjnego. Taki w istocie okazał się Sony Vaio P, który swoimi rozmiarami, możliwościami i zawrotną ceną na nowo zdefiniował słowo „mobilność”.

Identycznie może być z autorskim tabletem Sony. Szef oddziału komputerowego japońskiego giganta – Kazuo Hirai – w niedawnym wywiadzie wyliczył, że w przyszłym roku 22 duże firmy wypuszczą do sprzedaży swoje własne tablety. Jeżeli Sony podąży za tłumem będzie jedynie „kolejnym z wielu”. Z drugiej strony, tablet Sony miałby potencjał by zaprezentować coś zupełnie autorskiego – coś czego w innych urządzeniach tego typu nie znajdziemy.

Dla przykładu, tablet Sony będzie mógł otwarcie konkurować z iPadem, jeżeli będzie na nim dostęp do sklepu z filmami, muzyką i aplikacjami. Hirai przyznał, że jego firma ma odpowiednią infrastrukturę, by stworzyć bazę aż 50 milionów użytkowników. Trochę innym, ale równie pomysłowym posunięciem może być integracja tabletu z Playstation Network. Jeżeli jeszcze na poważnie by potraktowano sferę gier komputerowych na tablety, konsumenci byliby wniebowzięci.

We wcześniejszych plotkach na temat tabletu Sony pojawiały się wieści, że japoński gigant będzie chciał zaopatrzyć swoje dotykowe dziecko w dwa typy ekranów ułatwiające korzystanie z funkcji OS w zależności od trybu pracy. Nie wykluczone, że jedna z wersji tabletu Sony miałaby zamontowany innowacyjny panel Pixel Qi, czytelny nawet bezpośrednio pod światło słoneczne. Jaki miałby być rozmiar opisywanego gadżetu? Mało prawdopodobne, by japońscy jajogłowi zdecydowali się na pójście w bezpośrednie starcie z Apple iPadem. Spekuluje się, że ich tablet będzie zaopatrzony w 7-calowy ekran.

Kiedy zatem można spodziewać się tabletu Sony Vaio? Jakiś czas temu Steve Ballmer ogłosił, że jeszcze w 2010 roku świat ujrzy całą masę tabletów z Windowsem 7 na pokładzie, w tym również projekt kompanii z Minato. Póki co, to Android, a nie OS Microsoftu, jest chętniej wybieranym systemem do tabletów. Czy wielkie firmy (w tym Sony) uraczą nas w bieżącym roku jeszcze jakimiś niespodziankami? Zostały dokładnie cztery miesiące, aby się o tym przekonać.

Jakby na sprawę nie spojrzeć, Sony ma potencjał, pomysł i możliwości, by poważnie zagrozić hegemonii Apple iPada. Ale przecież już niebawem na półki sklepowe zawitają choćby Eee Pady Asusa czy Samsung Galaxy Tab, od których to oczekuje się bardzo wiele. Kiedy już Sony w końcu zdecyduje się zaprezentować swój autorski tablet może być po prostu za późno. I znowu okaże się, że prezentują „coś” jako ostatni, bo wszyscy inni już „to” ugryźli.

marcin