>

Intel i Nvidia dominują w komputerach graczy. Potwierdza to ankieta sprzętowa Steam

Choć udziały AMD w rynku procesorów i kart graficznych cały czas rosną, to absolutnie nie widać tego po wynikach ankiety sprzętowej przeprowadzonej wśród użytkowników platformy Steam. Tutaj wciąż rządzi duet Intel i Nvidia, choć uwagę zwraca fakt, że układy z rodziny GeForce RTX bardzo powoli trafiają do pecetów graczy.

Jak co miesiąc Steam udostępnił nam wyniki ankiety sprzętowej, którą przeprowadził wśród użytkowników tej platformy. Co ciekawe, jej wyniki zdają się nie potwierdzać coraz lepszych wyników AMD, zarówno na gruncie CPU, jak i kart graficznych. W tym pierwszym przypadku z procesorów Intela korzysta aż 78,64% graczy, natomiast procesory AMD posiada 21,36% ankietowanych. Warto zauważyć, że wynik „obozu czerwonych” stanowi wzrost o 1,98% w stosunku do rezultatu osiągniętego w grudniu 2019 roku, ale wciąż dominacja Intela jest więcej niż zauważalna.

AMD daleko w tyle – i na poletku procesorów, i GPU

W kontekście kart graficznych dominuje z kolei Nvidia, której GPU znajdują się w 74,96% komputerów osób ankietowanych, natomiast AMD może pochwalić się wynikiem na poziomie zaledwie 15,28%. Stosunkowo często do zabawy wykorzystujemy także zintegrowane ukłądy od Intela – to 9,6% udziałów w całym zestawieniu.

To, co niewątpliwie może niepokoić Nvidię, to raczej niezbyt szybkie tempo nabywania układów z rodziny GeForce RTX przez graczy. Najpopularniejszy model z tej serii, czyli GeForce RTX 2060, znajduje się dopiero na 7. miejscu z udziałami na poziomie 2,12% (co gorsza, ten wynik uległ zmniejszeniu o 0,15%). Pierwsze pięć pozycji okupują karty graficzne z rodziny GeForce GTX 1xxx (ze zdecydowanym przewodnictwem GTX 1060 z wynikiem 13,03%), a na szóstym miejscu znajduje się leciwy już GTX 970. Najpopularniejsze GPU od AMD – Radeon RX580 – zajmuje dopiero 11. pozycję z udziałami na poziomie 1,79%.

VR to wciąż totalny margines

Przeciętny gracz posiada także 16 GB pamięci RAM oraz przestrzeń dyskową o pojemności wyższej niz 1 TB. Zastanawia także wciąż niezwykle mizerna popularność headsetów do VR – korzysta z nich zaledwie 1,31% ankietowanych, a najpopularniejszy jest Oculus Rift (0,40%). To już kolejny rok, w którym urządzenia do wirtualnej rzeczywistości cieszą się bardzo mizerną popularnością i zobaczymy, czy premiera Half Life: Alyx będzie w stanie cokolwiek zmienić w tej kwestii.

źródło

Amadeusz Cyganek