Tesla Semi zbliża się do Europy. Firma rusza z rekrutacją i planuje produkcję. Homologacja może jednak potrwać do 2026 roku.
Tesla wraca do projektu elektrycznej ciężarówki Semi. Tym razem technologiczny gigant planuje jej ekspansję poza USA. Po latach opóźnień poważna produkcja ma ruszyć pod koniec 2025 roku, a celem jest 50 tys. sztuk rocznie. Równocześnie Tesla zaczęła tworzyć struktury sprzedażowe w Europie. Nowy menedżer ds. rozwoju ma zająć się wejściem Tesli Semi na rynek EMEA.
W końcu ruszy masowa produkcja pojazdu Tesla Semi
Tesla Semi został zaprezentowany już w 2017 roku i początkowo miał trafić do produkcji w 2019. Program wielokrotnie przekładano, a „produkcyjną” wersję pokazano dopiero w 2022 roku. Do dziś powstały tylko niewielkie partie, głównie dla klientów takich jak PepsiCo. Firma ostatecznie zbudowała osobną fabrykę obok Gigafactory Nevada, gdzie produkcja ruszy pod koniec 2025 roku.

Tesla Model 3 / fot. producenta
Tesla zapowiada, że docelowo będzie w stanie produkować nawet 50 tys. ciężarówek rocznie. Semi to klasa 8, czyli pełnowymiarowy ciągnik siodłowy do transportu długodystansowego. Jego zasięg ma wynosić do 800 km, a osiągi i przyspieszenie mają dorównywać spalinowym odpowiednikom. Producent zapewnia też o niższych kosztach eksploatacji i cichej pracy.
Europa jest kolejnym celem Tesli. Firma zatrudniła właśnie Usufa Schermo – byłego dyrektora sprzedaży Volta Trucks i EVUM – jako szefa rozwoju biznesu Semi w regionie EMEA. To pierwszy sygnał, że producent szykuje się do wejścia na europejski rynek pojazdów ciężarowych. Schermo ma doświadczenie w segmencie elektrycznych ciężarówek miejskich, ale Semi to zupełnie inna liga.
Konkurencja i potencjalne przeszkody
Rynek elektrycznych ciężarówek w Europie rośnie szybciej niż w USA. Volvo, Mercedes i MAN już sprzedają modele, które można zobaczyć na drogach. Volvo FH Electric ma już ponad 3000 egzemplarzy w eksploatacji. Tesla będzie musiała przejść homologację, a realny debiut w Europie możliwy jest dopiero w 2026 roku.
Tesla planuje np. produkcję Semi w Gigafactory Berlin, gdzie obecnie powstaje tylko Model Y. To może przyspieszyć ekspansję, ale nie rozwiąże wszystkich problemów. Sprzedaż Tesli w Europie spada, a konkurencja już zdążyła zająć pozycję lidera. Semi ma potencjał, ale Tesla musi zadziałać szybko i skutecznie.
Na stronie mogą występować linki afiliacyjne lub reklamowe.
Dodaj komentarz